E-commerce is een begrip dat al een tijdje rond circuleert. Maar voor veel personen, waaronder ik, komen er bij het woord slechts enkele beelden naar voren: iets met internet en conversie. Toch beginnen veel mensen tegenwoordig een webwinkel. En e-commerce is bijna onmisbaar wanneer je mee wilt gaan op de online markt. Het is dan ook goed om de mogelijkheden van e-commerce marketing te verkennen.
E-commerce marketing houdt zich onder meer bezig met zoekmachine-optimalisatie, web analytics, content marketing en conversie optimalisatie. In deze blog zullen niet al deze verschillende vormen van online marketing worden uitgelegd. Het is namelijk voor kleine bedrijven veel interessanter om de e-commerce uit te besteden.
Gebruik van beschikbare kennis
Soms is het veel efficiƫnter om gebruik te maken van kennis die er al is. Marketingbureaus die zich specialiseren in online marketing hebben veel kennis in huis. Ze hebben ervaring in verschillende branches en disciplines, wat kan meehelpen in het vormen van een strategie toegepast op jouw webshop.
Wanneer je zelf de online marketing verzorgt van je webwinkel, ben je altijd via een bepaalde visie aan het werken. Het uitbesteden van de marketing aan een externe geeft een frisse blik en dit kan zeker waardevol zijn.
Daarbij is het bijhouden van e-commerce voor de meeste webwinkels een dagtaak. Soms neemt dit simpelweg teveel tijd in beslag en dan kan het juist interessant zijn om dit bij een gespecialiseerd bureau te leggen. Zo kan jij je bezig houden met de inhoud van je webwinkel. Door een wederzijdse samenwerking kun je ook meer gemotiveerd aan de slag gaan.
Kosten
Zeker in de opstartfase van online marketing kunnen er nogal wat kosten ontstaan. Wanneer je bijvoorbeeld gaat beginnen met SEO (Search Engine Optimalisation) door middel van Google Adwords, is het van belang om eerst je doelgroep te verkennen en data te verzamelen. Die data kun je vinden door verschillende Adwords campagnes te laten lopen, zoals een advertentiecampagne.
Je betaald een bepaald inlegbedrag om deze campagnes te starten. De advertenties trekken bezoekers naar je website, dit heet CTR (Click trough rate) maar dit betekent nog niet dat die bezoekers ook daadwerkelijk iets kopen. De analyse van die data maakt uiteindelijk dat je kan gaan optimaliseren. Je kunt je dus voorstellen dat die optimalisatie tijd kost. En wanneer je niet veel verstand hebt van hoe dit in zijn werking gaat, wegen de kosten misschien niet op tegen de opbrengst.
Tenslotte beschikken grotere marketingbureau over de beste tools voor online marketing. Zij zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en moeten die tools daarom hebben. Wanneer je dit zelf ook allemaal moet doen en hebben, kan je net zo goed zelf een e-commerce marketingbureau starten.
Hebben deze redenen je overtuigd om jouw e-commerce marketing te gaan uitbesteden?